دلایل بدخوابی کودکان

.
بیشتر کودکان برای خوابیدن ، مقاومت نشان می دهند و به هر دری میزنند تا خوابیدن را به تعویق بیاندازند بطور مثال یکبار گرسنگی و یا تشنگی را بهانه می کنند ، بار دیگر دستشویی رفتن را بهانه می کنند ، ترسیدن از تاریکی و تنهایی و مسائلی از این قبیل .
.

دلایل بدخوابی کودکان و توصیه ها👇

 کودک را به زور نخوابانید  :
شما فقط کمک به خوابیدن کنید، مخصوصا کودکان دوسه ساله که درسن منفی گرایی هستندو با خواسته های والدین مخالفت میکنند را مجبور به خواب نکنید. اگر والدین هر شب، خودشان کودکان را بخوابانند، او یاد نمی گیرد که خودش به تنهایی بخوابد و ممکن است برای به تخت خواب رفتن وجلب توجه والدین، گریه کند.او را هنگامی که هنوز نیمه خواب است و کامل نخوابیده در تخت خواب بگذارید
.

 خستگی بیش از حد :
کودکان نوپا و پیش دبستانی، اگر به میزان کافی نخوابند تحریک پذیر شده و بیشتر در برابر خوابیدن، مقاومت میکنند.کودکان نوپا و پیش دبستانی، نیاز به 11 تا 14 ساعت خواب در هر 24 ساعت دارند.مقداری از این زمان نیز صرف چرت زدن می شود.
.

 اضطراب جدایی :
اگر اضطراب جدایی منجر به مشکلات خواب میشود. توجه و اطمینان بخشی به کودک را افزایش دهید.
.

نداشتن برنامه ی خواب منظم :
هر شب انجام کارهای یکسان قبل از خواب، به کودک کمک می کند که فرق بین زمان بیداری و خواب را بفهمد. یک برنامه خواب منظم  که شامل کار هایی مانند حمام کردن، داستان گفتن، غذای سبک و پس از آن چراغ ها خاموش باشد، به او در درک زمان خواب کمک می کند. این برنامه باید هر شب اجرا شود و همیشه به اتاق خواب کودک منتهی شود
.

بیداری شبانه :
خواه به دلیل  اضطراب جدایی باشد  یا نبود یک برنامه ی دقیق خواب و… بعضی از کودکان برای بیدار ماندن پافشاری و بهانه تراشی می کنند. ممکن است بخواهند داستان دیگری برایشان بخوانید یا نوشیدنی دیگری بنوشند و یا دوباره به حمام بروند. اما شما کوتاه نیایید ، هر چند دقیقه یک بار او را با مهربانی به خوابیدن تشویق کنید.
.

زمان چرت زدن ها کافی نیست :
اگر فرزندتان در طول روز از خواب کافی برخوردار نباشد، خواه ناخواه هنگام شب، در خوابیدن، دچار مشکل می شود. بیشتر کودکان تا سن 5 سالگی نیاز به خوابیدن درعصر ها دارند. به خلق و خوی فرزندتان توجه کنید، اگربداخلاق و خواب آلود است، اجازه دهید چرت بزند؛ اما مانع خوابیدن او تا وقت خواب شبانه و یا خواب های مقطع بشوید.
.

کابوس و وحشت شبانه :
اگر فرزندتان شب ها کابوس می بیند، شاید از چیزی به شدت می ترسد؛ اجازه دهید برای شما از دلیل ترسش حرف بزند. از مقدار خواب کافی و برنامه ی زمان بندی دقیق برای خواب کودکتان مطمئن شوید. در صورتی که کابوس های فرزندتان ادامه داشت با متخصص اطفال خود مشور ت کنید.
.
.

✅از عروسکها یا پتوهای نرم کوچک استفاده کنید:
گاهی وقت ها همراه داشتن وسیله ای آشنا هنگام خواب می تواند به کودک آرامش ببخشد.بغل کردن عروسک یا پتو می تواند جایگزین آغوش مادر شده و باعث آرامش کودک شود

✅اتاق راحتی را برای خواب تدارک ببینید:
یک اتاق دلپذیر، خواب را برای کودک راحت تر می کند. هنگام خواب از تاریک بودن اتاق و دمای مناسب آن اطمینان حاصل کنید. یک نور ضعیف در اتاق خواب کافی است. یک لباس خواب سبک و راحت لازم است. اتاق را ساکت نگه دارید

✅هیجانات زندگی کودک را از هنگام عصر کاهش دهید: استفاده  ازکامپیوتر، تبلت و بازیهای پرهیجان قبل از خواب ممنوع است.

✅ یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، فضای خانه را به سمت آرامش ببرید. نورچراغها و صداها را در خانه کم کنید. بهتر است تلویزیون خاموش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای فالوده محفوظ است. © 2024 | توسعه و پشتیبانی توسط رویال کد