زنان خانه دار شاد تر هستند یا زنان شاغل؟

برخی پژوهش های تاریخی در مورد زنان خانه دار و زنان شاغل نشان داده که همکاری زنان در امر اشتغال از قدمت تاریخی برخوردار است. تلاش زنان برای رسیدن به اشتغال در دهه های گذشته رشد چشمگیری پیداکرده و این را میتوان از آمارِ یابنده های کار پیدا کرد.

امروزه یکی از معیارهای سنجش توسعه یک کشور درصد زنان شاغل آن کشور است. وضعیت اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور شرایطی را ایجاد نموده تا زنان بتوانند در پويايي های اجتماعی و خانوادگی همکاری های جدّي تری داشته باشند.

هنگامی که زنان طبق تمایل شخصی یا احتیاج خانواده وارد بازار کار می شود، بدون تردید یک سری تغییرات در برنامه های زمان بندی، تربیتی، ایفای نقش زوجی، مسوولیت پذیری خانواده و… ایجاد می شود؛

بدین ترتیب زنان شاغل برای مدیریت این تغییرات باید بتوانند زمانبندی را کنترل نموده و توجه بیشتری به سلامت و خستگی بدنی، شرایط روانی و استرس های کاری داشته و در پذیرفتن نقش ها انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند؛

درصورتی که اشتغال علاوه بر این که سبب می شود زنان از سود اقتصادی برخوردار شوند، از جهت فرهنگی، رشد مهارت های اجتماعی و روان شناختی، هوش هیجانی، دانش و اگاهی های روز و تعاملات اجتماعی شرایطی را ایجاد می کند که زن در محیط خانواده از اگاهی و خردمندی بالاتری برخوردار باشد.

سیاست ها و برنامه ریزی ها باید بگونه ای باشد که زنان در آغاز به ایفای مهم ترین وظیفۀ خویش یعنی نقش همسری و مادری اقدام کنند و در عین حال همکاری اجتماعی آنها بدون ایجاد دغدغه و لطمه به بنیان خانواده انجام شود.

کاهش ساعتهای کاری زنان میتواند به حضور بیش تر آنها در جایگاه اصلی خویش یعنی نقش همسری و مادری کمک کند؛ ساعتهای کار طولانی، باعث حضور همراه با خستگی زنان در منزل شده و رسیدگی به امور منزل بعد از پایان فعالیت اجتماعی هم باعث خستگی روحی و روانی آنها می شود.

مدیران سازمان ها میتوانند با مدیریت کردن تعادل بین کار و زندگی، کارکنانی شاد و خوشحال داشته باشند که با علاقه مندی، وفاداری و تعهد به سازمان، عملکردی مؤثر در شغل خویش ارائه می کنند.

زنان شاغل دارای شخصیتی با اعتماد به نفس بالا می‌شود که قادر است خانواده‌اش را از نظر مالی حمایت کند. او بیشتر با شرایط سازگار می‎شود و می‌تواند خانواده را هدایت و رهبری کند و در شرایط سخت کم نیاورد.

برخی عقیده دارند که وظیفه زن، ماندن در خانه و مراقبت از بچه‌هاست و لازم نیست کار کند. البته در جامعه مدرن، عقاید جدیدی وجود دارد و زنان به دنبال جایگاه بهتری هستند و سعی می‌کنند با انتخاب یک شغل، علاوه بر کسب موقعیت اجتماعی مناسب به استقلال مالی نیز برسند.

به طور کلی، کار کردن زن چه بیرون از خانه و چه در منزل در ابتدا به روحیات و ویژگی های شخصیتی آن شخص بستگی دارد. برخی خانوم ها شاغل بودن را با هدف استقلال مالی نسب به همسرشان نسبت به کار در خانه ترجیح می‌دهند. 

اما برخی از زن ها دوست دارند به کارهای خانه و همسرداری بپردازند و فضای خانه را گرم تر نگه دارند. این موضوع با توجه به ویژگی های هر فرد می تواند متفاوت باشد. بعضی ها دوست دارند صبح زود بیدار شده و همراه با همسرشان به سر کار بروند اما بعضی ها ترجیح می دهند ساعت های بیشتری به خواب اختصاص دهند و در ادامه ی روز به کارهای خانه بپردازند.

پس این که زن ها در کدام جایگاه شاد تر خواهند بود، ابتدا به خود شخص و علاقه مندی های او مربوط می شود.

 

نظر شما فالوده ای ها در این باره چیست؟

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای فالوده محفوظ است. © 2024 | توسعه و پشتیبانی توسط رویال کد