یبوست یا خشکی مزاج چیست + راه درمان آسان آن با طب الکبیر

در این مطلب قصد داریم تا برای شما همراهان عزیز فالوده توضیح دهیم یبوست یا خشکی مزاج چیست و نشانه های آن چیست ؟
همچنین در این مطلب راه درمانی این بیماری را از طریق طب سنتی با راهکارهای کتاب معتبر طب الکبیر برایتان قرار دادیم
.

یبوست یعنی داشتن کمتر از سه حرکت روده در یک هفته . برخی افراد چندین بار در روز حرکات روده دارند در حالی که برخی دیگر تنها یک تا دو بار در هفته دارند. الگوی حرکتی روده هر چه که باشد، منحصر به فرد و طبیعی است.یبوست موجب عبور سخت مدفوع از روده میشود.یبوست به این دلیل اتفاق می‌افتد که آب به اندازه کافی در بدن شما وجود ندارد که بتواند مدفوع را نرم و خارج کند. علامت های آن هم ختم می شود به :
.
کمتر از سه دفع در طول یک هفته
مدفوع خشک و سفت
دفع سخت و دردآور
احساس تورم در اطراف مقعد
عدم داشتن دفع کامل در زمان رفع
.
و اما راه های درمان یبوست
.

در نسخه کامل کتاب طب الکبیر راه های آسان و شفا بخش زیادی برای درمان یبوست ذکر شده است که در این مطلب به طور کامل تمام آن ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد

۱-اسفناج
در طب الکبیر تاکید بسیاری شده برای افرادی که به یبوست دچار می شوند و یا مبتلا به بواسیر هستند و همینطور افراد پیر و مسن که اغلب در یکجا می نشینند و تحرک کمی دارند ، اسفناج میل کنند ، اسفناج حکم یک جاروی واقعی را برای دستگاه گوارش آن ها دارد و نرم کننده بسیار قوی است و به خوبی تمام مجاری آن ها را پاک می کند .
.

۲- توت فرنگی
اگر در زمان و فصلی که به یبوست مبتلا شده اید ، توت فرنگی یافت می شود حتما آن را برای درمان این بیماری به مقداری کافی استفاده کنید که مسهل و روان کننده بسیار خوبی است ، املاح معدنی که در توت فرنگی وجود دارد خاصیت روان کننده دارند و روده هایتان را به انبساط و انقباض وادار می کند و باعث منظم کار کردن روده های شما می شود .
.

۳- هویج
در طب الکبیر بارها به خواص اعجاب انگیز هویج اشاره شده است ، همینطور برای درمان یبوست و حتی اسهال آمده است که هویج در میان تمام سبزیجات بیشتر از همه فعالیت روده ها را منظم می کند و مصرف آن در اسهال و یبوست فوق العاده اثر بخش است ، تاکید زیادی بر این بوده که هنگام مصرف غذاهای گوشتی از هویج در کنار غذایتان استفاده کنید زیرا نرم کننده روده شماست ، اگر یبوست تان زیاد است باید سوپی درست کنید از یک کیلو هویج در آن استفاده شده باشد و ابتدا به مدت دو ساعت در یک لیتر آب هویج ها را بجوشانید و بعد از یک صافی که مخصوص پوره کردن است آن را رد کنید و مصرف نمایید.
.

۴- سیب
اگر یبوست های مزمن و سخت زیادی دارید حتما هنگامی که قصد خواب دارید قبل از آن یک سیب را با پوست به شرطی که آن را خیلی خوب و زیاد بجوید ، بخورید و برای چند روز این کار را ادامه دهید تا عملکرد روده هایتان را مجدد طبیعی کند ، فوق العاده مفید است .
.

۵- پوست پرتقال
برای معالجه و درمان یبوست باید به مدت سی دقیقه (۳۰ دقیقه) پوست یک پرتقال و یا نارنج تازه را در آب بجوشانید و آب اولیه آن را که خیلی تلخ و گس است دور بریزید و دوباره همان پوست پرتقال و یا نارنجی که جوشانده اید را این بار در یک آبی که با مقداری قند یا شکر شیرین شده باشد (بیست گرم قند یا شکر برای یک لیتر آب کافیست ) ، به مدت بیست دقیقه ( ۲۰ دقیقه ) بجوشانید و بعد از جوشیدن صبر کنید تا خنک شود و آن را صبح ها ناشتا بخورید و یا بعد از سه ساعت از گذشت صرف شامتان بخورید ، هضم پوست پرتقالی که به این دستور تهیه بشود نامطبوع و مشکل نیست و مصرف آن باعث این می شود تا در کوتاه ترین زمان روده هایتان نرم شوند و روان کار کنند و در دفع مدفوع تان سختی نکشید .
.

۶- استحمام کردن
در طب الکبیر از راه درمانی دکتر کوهن برای درمان یبوست با هیدروتراپی ( علم معالجه با آب ) یاد شده است و روش استحمامی برای درمان یبوست گفته شده که آن روش این است ، فرد مبتلا به یبوست باید به مدت سی دقیقه حتی برای برخی افراد تا یکساعت در یک وان پر از آب خنک و سرد بشیند به طوری که پاهایش از وان بیرون باشد ، سپس با یک حوله شکم خود را به آرامی در این مدت ماساژ دهد ، و همین طور بعد از استحمام و خشک کردن خود هم برای چند دقیقه ای شکم خود را ماساژ بدهد و بعد استراحت کند ، این کار یبوست را در این فرد معالجه می کند.
.

۷- انگور
از خواص اعجاب انگیز انگور هر چه گفته شود کم است ، افرادی که دچار یبوست هستند باید صبح ناشتا به مقدار زیاد انگور را با پوست و هسته آن بخورند باید حتما به خوبی و با حوصله بجوند تا مواد موجود در هسته هنگام بلع در شکم آنها تاثیر خود را بگذارد . ملین بسیار قوی برای رودهای سخت است و کار دفع را بر فرد مبتلا به یبوست آسان می کند . همین طور در طب الکبیر تاکید شده که از خوردن انگورهای سبز و نرسیده خودداری کنید زیرا ضرر زیادی برای دستگاه گوارش دارد و اندام گوارشی را دچار اختلال های گوناگونی می کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای فالوده محفوظ است. © 2024 | توسعه و پشتیبانی توسط رویال کد